Thursday, October 27, 2011

10 Fenomena Aneh dalam FB

Okkehh! Aku pakai FB ni x de lah lama sgt..baru je setahun lebih..tapi, tempoh mase tu dah cukup lama utk aku perhati fenomena2 aneh kat dlm FB nih! Jyeahhrung~ nak tau apa fenomena2 aneh tu?? Meh aku story sikit..

1. Self-liker
Oyeahh! Mesti ramai yg dah jmpa fenomena aneh ni kan? Fenomena ni tjadi bila ade sorang mnusia ni terlalu prasan dgn diri dia smpai dia ter-like status or gmba dia sniri..yepp, aneh gila aku tgok mnusia mcm nih..barangkali mungkin depa sedih xde sapa2 nak like status depa yg x menawan, tu pasai depa like sniri..but for me lah kan, aku rasa depa nih ada masalah ingatan..maybe depa ada Alzheimer atau amnesia..lpas depa post status tu, tiba2 depa tlupa yg tu ialah FB depa sniri..lantas depa ter-like status yg baru di-post tadi..PFFTTTTT!!! Kamon lahh, hangpa breakfast makan semut bnyk sgt ka??

2. Langau attracter
Langau yg aku maksudkan nih bukan lah lalat yepp, tapi manusia2 yakni kaum lelaki yg slalu tergila2kan najis wangi yakni pompuan cantek yg gedik..mcm mana najis wangi ni bleh attract langau2 yg dia sniri x kenai?? Well, simple je..najis wangi ni buh je gmba2 alam yg sexy2, contohnya mcm bukit bukau yg mjadi ladang kismis dan jugak lurah2 bukit tsebut..kadang2, najis wangi ni akan update status yg gedik mcm nih:
“urmm, sape nak couple dgn aku eh? Ade x mane2 boys yg nak org mcm aku nih
Okkehh, aku hampir nak tmuntah taip bnda alah tu tadi..ughh~ n then, x smpai 0.06 saat, dtg lah langau yg sedia menge-like status tu n mula lah comment mcm “awak jadi lah awek saya”, “eh? X kan lah org cantek mcm u nih de sape2 yg nak?” atau yg lagi teruk, “meh hisap i pnya”..demm! Kamon lahh, memalukan kaum Adam sungguh!

3. Google translate, please!
Yg nih satu lg fenomena aneh..slama aku hidup kat Malaysia nih, aku tau loghat negeri2 blah utara mcm Perak, Penang n Kedah..aku jugak baru blaja longat2 negeri Kelantan dgn Terengganu..aku gak bleh paham loghat2 negeri yg lain sbb aku tau loghat tu wujud sejak zaman bzaman lg..tapi! Tapi awat ada loghat nih yg payah sgt aku nak paham..biasanya aku nmpk loghat ni kat status org pompuan..depa tules ala2 mcm ni ah:

“aduwh! Bwasier plux dawh..sapew yunx leyh tolong aqu gie spital nieh? Ta adew manew2 membew yunx leyh tolong hantaw aqu skunx nieh kew? Tolong lawh, aqu caket cangat2 nieh..lmew aqu tahan caket nieh..”
nokkharrommm!! Ptut lah member2 dia xmau tolong, sbb member dia pun x tau yg status ni status mintak tolong..depa ingat ni status mintak penerajang..kamon lahh, kitorang ni just manusia yg normal, x paham bahasa2 primitif nih! Haiyor~ puas kitorang try detect language kat Google Translate, tapi x jmpa2 jugak! Huu~

4. Gumuks
Yg ni, aku xtau awat depa suka terlalu merendah2 diri..biasanya org pompuan akan buh caption “gumuks” kat gmba depa sbb nak habaq yg depa ni kononnya dah gemuk la..kononnya lahh..padahal saja ja nak tarek perhatian org, suh org comment yg depa ni slim lah, lawa lah, cun lah..hadoyai~ kan lah hangpa desperate sgt smpai nak tarik simpati org?? Ish ish ish..klau lelaki pulak, depa msti buh caption “x hensem”..PFFTTTTT!!! Kadang2 tu, org pompuan akan buh ni kat status depa:
“Aku tau lah yg aku ni x secantek kau!”

Pastu mai lah langau2 yg sedia menceriakan hati si najis wangi dgn meng-comment “u lah pompuan yg paling cantek” n so on..utk pompuan tu, well, her plan succeeded, bravo! Aku sgt2 geli dgn org mcm nih..kadang2 tu, ade yg buh status seolah2 mcm dia tu dipulau org sbb kekurangan diri sniri..kamon lahh, even pengemis pun ada harga diri yg lagi tggi drpd hangpa tau..


5. Sombong, bongkak, riak dan takbur
Tijah Kiut
Siti Cutey Gurl
Minah Cumil
Berikut ialah nama2 org yg suka riak i perhaps..depa ni suka prasan kiut..padahal x! Depa dok lah buh nama selingan yg kiut miut, pastu buh DP awek cun mana ntah..langau2 pun pi lah add depa..lpas tgok gmba sbnar depa, puihhh! Mcm jebon! Bukan nak mngutuk ah tapi nak perli..kamon lahh, please be yourself! X yah lah nak buh nama2 yg x setanding dgn diri hangpa sniri..tau x betapa bnyk lelaki2 budiman yg tmuntah baca nama hangpa nih, tmasuk aku!? Bluwerkkk!!!


6. Promoter
Promoter nih bukannya mcm promoter Maxis broadband yaa..ni ialah golongan manusia yg x henti2 promote diri depa sniri..contohnya mcm ada mangkuk hayun ni buat page kat FB bkenaan dgn blog dia..yg ni ok lagi..pastu tiba2 dia dok post kat wall dia, suh org like..x cukup dgn tu, dia pi IM member2 dia ckp “tolong lah like page ni ye :)”..siap ada smiley lg tu! Padahal dia paksa org like page sengal dia tu..kamon lahh, biar lah page yg hangpa buat tu di-like org sbb kandungan dia, bukannya sbb hangpa dok merayu2 suh org like..hangpa xde maruah ka?? Ada lagi yg dok kalut suh org like gmba depa, like status depa..kadang2 tu utk contest tertentu..haiyor~ ni bukan cara utk dptkan popularity, tapi ni cara terbaik utk dptkan suatu jenis penerajang drpd aku! Grr!


7. CAPS LOCK
MAK AIH! YG NI MMG FENOMENA YG BNYK MENGGUGAT KESIHATAN MATA WARGA FB..AKU XTAU LAH AWAT GOLONGAN CAPS LOCK NI RAJEN SGT TULES BESAQ NIH.. ADAKAH SBB BUTTON CAPS LOCK DEPA DAH JAMMED? ATAU ADAKAH SBB DEPA BAJET SMUA ORG KAT FB NIH RABUN2 BELAKA? KAMON LAHH, X AMIK MASA ATAU USAHA YG BNYK PUN UTK TURN OFF CAPS LOCK BUTTON TU..

8. Invite sana, invite sini
Yang ni pun agak menaikkan kemarahan smua warganegara FB..please lah jgn invite main game FB yg pelik2! Hangpa x kesian ke kat member2 hangpa yg dpt 4 – 5 invitation tiap2 kali dia bukak FB?? Farmville, Cityville, Petville, Ninja Saga, Sims Social, Mafia Wars n bnyk lagi ah..kamon lahh, penuh notifications kitorang sbb bnda2 ni smua je..klau invite skali dua tu utk one particular game tu, acceptable ah..haih~ aku xtau awat depa sangap sgt main game yg sama tiap2 hari kat FB..hmm..

9. Pompuan sopan santun
TETT! Aku maksudkan yg sebaliknya yepp..pnah x baca status mana2 pompuan kat FB yg suka maki hamun org lain?? For me, otak depa ni berada di paras yg lagi rendah drpd buku lali aku..kamon lahh, hangpa tu org pompuan..girls need to be softer n much more gentle..tapi ni x! Klau ade mana2 org yg tegur sikit, mula lah klua pkataan2 indah dari mulut depa..hangpa tau x yg pcakapan sesorang tu mlambangkan personality dia sniri? U should be ashamed of yourself! Buat malu mak bapak hangpa ja klau depa tau! Hmphh!

10. Delete meng-delete
Fenomena yg ni ada kna mngena dgn yg atas tadi..gaduh sikit jek, mula lah nak delete..lpas delete, hangpa puas hati ke? Bleh slesaikan masalah ke? Duhh, cuba lah bsikap bijak sikit..buat malu kaum Hawa je tau..ade sesetengah tu lagi lah mangkuk! Depa gaduh2, pastu yg sekoq ni block yg sekoq lagi tu..pastu dok hebah2 kat FB ckp:
“hahaha! Amik kau pompuan x guna! Kau nak tackle BF sengal aku nih, padan muka kau kna block dgn aku! U such a b*tch!”
Okkehh, hangpa dah block org tu, pastu hangpa still nak maki2 dia..kamon lahh, bukannya dia bleh baca apa yg hangpa maki2 dia nih..ngekk!

Amacam? Kagum x dgn fenomena2 aneh kat dlm FB nih? Ade blambak lg fenomena2 yg lain, tapi aku buh yg nih je lah buat masa nih..aku tau, msti ada sesetengah drpd hangpa yg pnah tgok fenomena2 ni dgn mata kepala hangpa sniri..aku pun tau msti ada jugak yg terasa..well, aku mmg nak bg hangpa terasa pun! Agagaga! xD Kamon lahh.. 

No comments:

Post a Comment