Thursday, March 10, 2011

Pick-A-Boo

9 Mac 2011 yakni hari Rabu, aku and most of kawan-kawan aku from kelas 5SC1 batch 2010 datang ke sekolah. Untuk apa kitorang buang masa tidur semata-mata untuk ke sekolah? Well, mesti lah untuk tengok the living legend bersara. Hoho. Cikgu aku ler. Nama dia Mr. Boo Yuk Choi. Dia ajar kelas aku yakni 4SC1 and 5SC1. Dia ajar Physics (untuk orang-orang yang mau belajar je la).

So, apa yang specialnya sangat kat Mr. Boo ni sampai aku sanggup bangun tidur 5 jam lebih awal semata-mata untuk tengok dia bersara? Hahak! Entah la. Mr. Boo ni macam one of a kind (kot). 1st time tengok dia waktu tahun 2009, dia ni nampak macam seorang cikgu yang pendiam and terlalu berdedikasi terhadap kerja dia yakni mengajar lah. And memang betul la pandangan aku terhadap dia ni. Huhu. Mula-mula aku tengok dia, memang nampak sangat-sangat membosankan. Rambut puteh, botak tengah, berbangsa cina, bermata sepet, berbaju labuh, tinggi lebih kurang 160++cm and berat **kg. Ngehehe.

Mr. Boo ni yang smartnya mesti la cara dia mengajar. Confirm! Boleh paham 100%. Dia ada master in Physics. Perghh! Memang dasat. Kalau dia mengajar kat dalam kelas, dia tak payah kira pape formula pakai calculator, dia pakai otak je. Cuba bayangkan, soalan trigonometry dia kira tak pakai calculator and still dapat jawapan yang tepat. Walaweh! Tapi aku paling kagum tengok drawing dia. Dia lukis apa-apa diagram pakai freehand ja, and gambar tu mesti cantik. Huhu. Tabik spring!

Yang lagi syiok tu, dia punye pronunciation. Tak kira la in BM or English, cara sebutan dia tu mesti ade style yang tersendiri. Ayat yang aku dengar dia sebut aneh for the 1st time is "zero error". Dia sebut macam ni "zero errar". Hahak! Smart doh. Tak pernah jemu dengar dia sebut dengan style yang aneh-aneh belaka. Tu dah kira macam perkara yang wajib waktu belajar. Hehe. Dia sebut nama member aku lagi smart. "Syamsul Mirza" jadi "Shamsu Mirjha". "Megat Nadzmi" pulak jadi "Megat Nadhzhmi". Hahak! Dia selalu jugak sebut "okay" sebagai "okkehh" and "tomorrow" as "tomarrow". xD

Mr. Boo ni dia punya body gesture pun smart jugak. Especially tang mata dia tu. Mata dia kan sepet, so bila dia mengajar kadang-kadang tu nampak macam dia mengigau dalam tidur. Kehkehkeh. Tapi yang aneh tu, sesepet dia pun, dia boleh nampak aku buat homework lain time dia mengajar. Hee. Pernah sekali tu dia cari spek mata dia. Kononnya tertinggal kat meja yang aku tengah duduk time tu. Lastly baru kitorang perasan yang spek tu still attached kat mata dia. LOL! Aneh sungguh. Tapi senyuman dia lagi aneh. Sekali dia senyum, perghh! Macam killer smile tuu. Ngehehe.

Tapi, sebagai student dia yang paling cemerlang (dalam hal-hal mengeskor markah in every exams), memang respect lah dengan Mr. Boo nih. Cara dia mengajar, dedikasi dia, slapstick comedy dia and style dia, memang semuanya one of a kind lah. So lepas dia chow nanti SMK King Edward memang agak malang lah 'cause Mr. Boo ni merupakan salah sorang cikgu yang paling top sekali (even though dia low profile). Pemergian dia sememangnya akan ditangisi and memberi impak yang besar oleh setiap pelajar dia, Edwardians and Old Edwardians. Huhu. LONG LIVE MR. BOO!



Waktu jamuan kelas last year. Huhu.


Semua nak amik gambar dengan the living legend ni.

Credits to Megat for the one and only gift. LOL!


Long live Mr. Boo!


RIP
(retire in peace)

2 comments:

  1. i love it..sumpah aku sebak dowh..dah nangeh dowh baca ayat kau tu..xtipu.sedey dia dah bersara..xde kelibat dia kat skolah..

    ReplyDelete
  2. Demm true!! Sbb dia jgk la aku minat gila fizik..kalau x salah dia x dpt nk sebut g..dia sebut tegang with silent g..tegan..memula jenuh x phm..at last oo tegang...kih2..tq mr boo yuk choi..true legend!!

    ReplyDelete