Wednesday, March 2, 2011

Me? A Chinese? That's BS!

Haih. Aneh. Mesti ada orang mistaken aku sebagai Chinese. Mata aku bukannya sepet sangat pun. Nak kata kulit aku cerah, aku sedar la yang aku ni agak malap. Hoho. Tapi dah banyak kali orang silap pandang aku as a Chinese.

Situasi Pertama:
Waktu ni aku Form 3. Aku tuisyen kat Efektif IQ (kot). Ada 1 hari tu, aku tengah dok rehat kat kantin (tuisyen ni ada kantin woo). And then tetiba je ada sorang amoi ni, dia Form 2 (kot). Dia datang kat aku and cakap something in Mandarin (kot) atau Hokkien, tak sure. And I was like, "Haa? Kurang dengar lah". Rupa-rupanya dia tanya nama aku. Aku cakap la "Afiq". Jelas terpampang kat muka dia perkataan "WTF?" waktu tu. Hahak!

Situasi Kedua:
Aku masih lagi Form 3. Time ni ada 1 program mak pak angkat yang dibuat kat dalam PSS. Kononnya cikgu yang berjawatan tinggi kena jadi mak pak angkat untuk students kat dalam kelas aku so that diorang dapat bagi nasihat for us in studies. Kononnya lah. Anyway, time tu, Cikgu Parizah kena jadi mak angkat aku (malang gila). Aku and 2 3 orang kawan dok la kat dalam grup yang patut jadi "anak angkat paksaan" dia. Cikgu tu pun ambil la kehadiran anak-anak angkat (bukan anak ikan) dia. Pastu tetiba je dia tanye aku, "Kamu Tan Chee Hong kan?". Aku rasa macam la hempuk ja kerusi kat kepala dia, tapi aku try bersopan and cakap sambil tersengih, "Tak, nama saya Afiq Faisal". "Ohh, ingatkan cina tadi". Aku sengih ja. >_<

Situasi Ketiga:
Time ni aku ikut rombongan sekolah ke Ipoh, ada Pertandingan Kuiz Pengguna kalau tak silap aku (don't worry, aku tengok ja kuiz tu, tak bertanding pun). Waktu ni aku Form 4. Yup, Form 4. Habis ja pertandingan tu, kitorang dipaksa tunggu bas sekolah kat stesen kereta api yang kebetulan berhadapan dengan dewan di mana pertandingan bengong tu berlangsung. Tengah dok tunggu, aku ajak la kawan-kawan aku pi solat 'cause kebetulan waktu tu azan dah masuk. "Weh Ihsan, Arrazi, jom pi solat jap. Kalau tak silap aku, kat dalam stesen ni ade surau". And then tetiba je sekumpulan akak-akak Form 6 kat sebelah aku usha aku macam aku ni sorang flasher berbody mantop. Sorang kak tu cakap "Hang bukan cina ka? Kenapa hang nak pi solat?". WTF? Aku tau la yang muka aku ni ade iras-iras muka orang yang tak solat, tapi hampeh sungguh. Aku cakap kat dia "Tak ehh. Saya ni orang siam. Kak, tengok nametag pun dah boleh tau yang saya ni melayu". Since that day, aku mula pakai nametag besar. Hoho.

Situasi Keempat:
Time ni aku Form 5. Waktu tu malam, aku balik dari tuisyen naik kereta dengan abah aku. On the way nak sampai rumah, ada accident kat tengah jalan. Abah aku pun berhentikan kereta dia kat tepi jalan 'cause dia nak tengok mamat yang dok terlentang kat atas jalan tu sebab motor dia macam pernah kenal ja. Abah aku pi kat kawasan accident tu, aku pulak dok berdiri kat tepi jalan. Then tetiba je ade sorang apek tua riding basikal mai kat aku, dia tanya kat aku something, in Mandarin (or maybe Hokkien, I don't know). Aku pun jawab la "Haa?". Pastu dia translate in BM "Macam mana boleh accident?". Perghh! Sejibik macam Google Translate tu. Hahak!

Situasi Kelima:
Waktu ni aku dah habis jawab paper SPM subjek apa entah. Time aku nak balik, aku lepak la kejap kat bawah pokok depan sekolah aku dengan kawan-kawan aku, Yeoh and Khairi. Tengah dok syok kami 3 orang bersembang, tetiba ada sorang aunty Cina berentikan kereta dia dekat dengan tempat lepak kitorang. Dia keluar and berjalan ke arah kitorang. Then dengan selambernya tanpa memberi sebarang salam, dia berpaling ke arah aku and cakap something in Mandarin/Hokkien kat aku. And I was like "Err..." sambil dok menggaru-garu kepala. Nasib baik Yeoh dengan tak malunya melayan aunty tu. Rupa-rupanya aunty tu tanye kat mana Taman Tasik. F U! Lain kali cakap la in BM, takdak la nanti dia pandang aku macam aku ni budak terencat. Haih.

Situasi Keenam:
Ni yang paling latest lah. Aku bawak mak aku pi kedai makan kat taman rumah aku untuk beli ais kacang. Tengah dok tunggu ais kacang tu siap, mak aku pi chit chat dengan sorang makcik yang menjual newspapers kat kedai makan tu. Aku macam biasa la, dok kat atas motor Yamaha Ego and posing macam hero Hindustan. Huhu. Waktu mak aku dok sebuk berchit chat, tetiba ade sorang makcik tegur mak aku dari belakang "Oi Shidah, adik aku Shidah. Lama tak jumpa". Rupa-rupanya tu cousin abah aku, merangkap kepada Mak Long aku. Dia tanya kat mak aku "Hang mai dengan sapa?". Mak aku pun cakap la "Dengan hero Shidah tuu." sambil tunjuk-tunjuk kat aku. "Lahh. Ni anak hang ke Shidah? Kak ingatkan budak Cina mana la tadi dok tengok-tengok kita. Muka tak sama macam Lias langsung". Aishh makcik nih. Aku sabar je la.

Actually, aku ni ada banyak mix yang aneh-aneh (kot). Mata aku mata Siam, hidung aku ala-ala Jawa gitu, kening aku memang kompem kening Pakistan. Then ade lagi mix Melayu and Banjar (yang ni tak sure sangat). So that means;

Melayu + Siam + Jawa + Pakistan + Banjar = Aku(?)

Hahak! There's nothing more that I can do. Takkan nak menafikan kot. Huhu. Just live with it, and be proud of my origins. ^^


3 comments:

  1. hebat fiq! mmg nmpk cm chinese pn..hahahha..2nd kezen spe ntah??hahahaha..=pp

    ReplyDelete
  2. >__<"
    rase aneh giler bila orang ckp afiq nih chinese..2nd kezen?? hoho~ ntah sapa dia ntah..huhu~
    =)

    ReplyDelete
  3. situasi kamu sama seperti asik saya ..adik saya lagi nampak chinese , bab my grandmom adalh chinese ..hehehe..haha, femeznya kamu ni ...

    ReplyDelete